Tytuł innowacji: „Rok z Brzechwą”
Rodzaj innowacji: program edukacyjny
Autor: Anna Piec, Wioletta Gołębiowska
Nauczyciele realizujący innowację: nauczyciele
edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, n-l języka
angielskiego, bibliotekarz
Termin realizacji: wrzesień 2022/czerwiec 2023
Czas
trwania: 10 miesięcy
Zakres innowacji: 0a, 0b,Ia, Ib, IIa, IIb,
IIIa, IIIb
Założeniem projektu jest wprowadzanie dzieci w otaczający świat
przyrodniczy, społeczny, emocjonalny poprzez piękno literatury
dziecięcej autorstwa Jana Brzechwy, promowanie czytelnictwa,
wzbogacanie wiedzy, słownictwa. Projekt zakłada również rozwijanie
umiejętności językowych i komunikacyjnych dzieci
w języku angielskim.
Korzyści dla uczniów wynikające z wdrożenia innowacji są
następujące:
Uczeń:
-
zapozna się z postacią Jana Brzechwy oraz z jego utworami ;
-
zainteresuje się czytelnictwem;
-
wzbogaci swoje słownictwo, udoskonali swoje umiejętności
językowe;
-
rozwinie język ojczysty i nowożytny pod względem artykulacyjnym,
gramatycznym, słownikowym,
-
pozna czym jest myślenie twórcze,
-
rozwinie pamięć i wyobraźnię;
-
będzie potrafił rozróżnić emocje i uczucia przyjemne i
nieprzyjemne;
-
wzbogaci wiedzę o otaczającym go świecie, jego różnorodności;
Korzyści dla nauczyciela wynikające z wdrożenia innowacji są
następujące:
-
budowanie pozytywnej współpraca z rodzicami, włączanie ich w
realizowane działania,
-
integracja nauczycieli, dzielenie się inspiracjami, pomysłami,
-
możliwość bardziej zbliżenia się do uczniów i poznanie ich w
nowych rolach i sytuacjach,
-
odkrywanie nowych obszary wiedzy,
-
nabywanie wraz ze swoimi uczniami – nowych umiejętności,
rozwijanie
-
swojej osobowość i warsztat pracy.
-
Tytuł
innowacji: „Ciekawe
miejsca – ciekawi ludzie”
to innowacja o charakterze społeczno - przyrodniczo - kulturowym,
której zadaniem będzie poznawanie, odkrywanie, badanie przez
przeżywanie. Dzieci poprzez swoją aktywność, działanie – poznają
bliżej walory przyrodnicze, geograficzne, kulturowe, historyczne
naszych okolic i regionu, tradycje naszych przodków.
Autor: Monika Walas
Nauczyciele realizujący innowację: nauczyciele edukacji
wczesnoszkolnej
Termin realizacji: 1.12.2022 – 30.05.2023 r.
Zakres innowacji: klasy I-III
Inspiracją do wdrożenia tej innowacji były nasze szczególne
zainteresowania przeszłością i teraźniejszością naszej „Małej
Ojczyzny” – Gminy Strawczyn i chęć przekazania ich młodym pokoleniom
oraz propagowanie aktywnych form spędzania wolnego czasu.
Korzyści
dla uczniów wynikające z wdrożenia innowacji są następujące:
-
Wzrost zainteresowania wiedzą społeczno – przyrodniczą i
kulturową miejscowości, najbliższych okolic.
-
Zrozumienie potrzeby poznawania przyrody i historii najbliższych
okolic.
-
Odpowiedzialność za stan środowiska.
-
Umiejętność współpracy w grupie.
-
Rozwój twórczego myślenia i kreatywności.
-
Umiejętność planowania i przeprowadzenia obserwacji,
odpowiednich działań.
-
Atrakcyjne formy spędzania czasu wolnego – sprzyjające zdrowiu
fizycznemu
i psychicznemu.
Korzyści dla nauczyciela
wynikające z wdrożenia innowacji są następujące:
-
Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły.
-
Uatrakcyjnienie zajęć edukacyjnych i pozalekcyjnych.
-
Budowanie pozytywnego wizerunku szkoły wśród dzieci i rodziców,
jako placówki dbającej o twórczy rozwój swoich wychowanków.
-
Podniesienie jakości pracy szkoły.
|
Zajęcia o
charakterze innowacyjnym odbywające się w szkole
-
Sprawdzian z treści lektury na platformie Quizizz, Forms-
autorskie pytania z lektury opracowane przez nauczyciela w celu
sprawdzenia wiedzy z treści utworu w formie gry, do której uczeń
przystępuje tylko raz w domu, w wyznaczonym terminie, z
ograniczonym czasem rozwiązywania pytań zamkniętych.
-
Wypracowanie w parach- uczniowie piszą osobno na swoich kartkach
pracę pisemną na zadany temat.
-
Lekcje
interdyscyplinarne- nauczyciele prowadzą 45-90 minutowe zajęcia,
których temat jest wspólny i łączy dwa różne przedmioty,
Zagadnienie jest rozwijane z różnych perspektyw, zgodnie z
ustalonym podziałem czasowym albo naprzemiennie.
-
Lekcja z rowerem na wuefie. Lekcja na basenie.- innowacyjne
zajęcia rozwijające , kształcące daną umiejętność według celów
założonych przez nauczyciela, w programowym czasie lekcji
najczęściej 90 minut.
-
Gry terenowe- gry tematyczne, łączące różne umiejętności oparte
na wiedzy z różnych przedmiotów, wymagające współpracy.
-
Escape room- pokój zagadek jedno przedmiotowych, których
rozwiązanie kończy się sukcesem, czyli opuszczeniem pokoju
zagadek jako zwycięzca. Łączy umiejętności logicznego myślenia,
refleksu i spostrzegawczości, a także wiedzy przedmiotowej i
umiejętności korzystania z zasobów zespołu.
-
Przerwa na taniec (zumba)- zajęcia z muzyką i układem
przyporządkowanym do określonej piosenki w szybkim tempie,
wymagający poczucia rytmu i umiejętności odtwarzani lustrzanego
odbicia ruchów osoby prowadzącej.
-
Przerwa na czytanie- akcja z wykorzystaniem czytanych książek,
polegająca na cichym czytaniu w skupieniu.
-
Dzień Kropki, Dzień życzliwości, Dzień pustej klasy, Dzień bez
plecaka, Zamiast Kwiatka Niosę Pomoc, Szkoła Pamięta- adoptowane
akcje, które włączają do udziału całą społeczność uczniowską i
propagują atrakcyjne , akceptowalne i rozwijające idee.
-
Wieża czytelnicza-akcja mająca na celu rywalizację czytelniczą,
której efektem ma być przeczytanie jak największej ilości stron
książek przez uczniów klas IV-VI.
-
Lapbook- tworzenie książek wiedzy na określony temat, zwykle
sporządzanych po omówieniu zagadnienia.
-
Makieta historyczna- techniczne wykonanie obiektu historycznego
i jego otoczenia w wybranej skali z dowolnego materiału .
-
Zhakowana ortografia.
-
Profil
facebookowy bohatera literackiego -opracowanie biografii –
charakterystyki ciekawej postaci literackiej z wykorzystaniem
haseł popularniej witryny.
-
Wywiad z pisarzem . Odwrócona lekcja z biografii pisarza-
przygotowanie przez uczniów interesujących aspektów biografii
pisarza.
-
Scenki dramowe po angielsku- dramowe ujęcie wybranych sytuacji
odkrywające talenty aktorskie i usprawniające język.
-
Bogowie
olimpijscy- odtworzenie sylwetek mitologicznych postaci przy
pomocy strojów, atrybutów i wiadomości.
-
Komiks- prezentacja wybranych zdarzeń w formie obrazkowej w celu
wykazania się inwencją rysunkową, kreacją językową i twórczą.
-
Mistrzostwa szkoły on-line w
żonglowaniu piłką
-
Konkurs na
najbardziej aktywną szkołę w Polsce - w ramach Międzynarodowego
Tygodnia Sportu. Konkurs polegał na zebraniu jak największej
liczby kroków przez wszystkich uczniów szkoły. Kroki były
liczone przez aplikacje Google Fit. (Nasza szkoła zajęła 8
miejsce w Polsce).
-
Konkurs wideo o tytuł
,,Najbardziej Inspirującej Aktywności Fizycznej i Sportu Szkoły
w Polsce”. Akcja Miała na celu zachęcić uczniów w całej Polsce
do ruchu i aktywności fizycznej w czasie pandemii. Nagrodą za
wysokie miejsce naszej szkoły w konkursie były warsztaty
sportowe przeprowadzone przez Olimpijkę –Marię Wierzbowską
(wioślarkę).
-
Akcja ,,Zumba - wytańcz swoje
zdrowie i samopoczucie”. Zajęcia odbywają się na długiej
przerwie. Uczestniczą w nich chętni uczniowie i nauczyciele
szkoły
-
Zajęcia –wycieczki rowerowe na
lekcjach wf i poza lekcjami.
-
Lekcje wychowania fizycznego na basenie.
-
Mistrzostwa szkoły on - line w
skakaniu na skakance.
|