Mult'culture - Promote Education for Cultural Heritage
Projekt Edu-Kultura
Partnerzy: Portugalia, Grecja, Rumunia, Włochy, Polska
Międzynarodowy projekt "Edu-Kultura" będzie realizowany przez Szkołę Podstawową w Strawczynie w latach 2018-2020 na zasadach programu Erasmus +, w sektorze edukacja szkolna, Akcja 2 "Współpraca szkół". Głównym zamierzeniem współdziałania szkół jest odkrywania i poznawania europejskiego dziedzictwa kulturowego jako wspólnego dobra , kształtowanie tożsamości europejskiej a także rozwijanie przedsiębiorczości.
Dziedzictwo kulturowe obecne jest w każdej sferze naszego życia. To nie tylko literatura piękna, historia, muzea, ale także tradycje kulinarne, filmy, muzyka, budynki, rzemiosło. krajobraz… Dziedzictwo kulturowe łączy nas i pozwala zrozumieć miejsca, w których żyjemy, przyczynia się do polepszenia jakości życia, spójności społecznej i dialogu międzykulturowego.
Dzięki udziałowi w projekcie dzieci spotkają różnych artystów i twórców, odbędą wycieczki kulturoznawcze, obejrzą spektakle teatralne i przedstawienia muzyczne.
W dniach 14-17 października 2019 roku nauczyciele Szkoły
Podstawowej im. S. Żeromskiego w Strawczynie: Eliza Żelazna i Krzysztof Siwek
wraz z panią dyrektor Jadwigą Elżbietą Błaszczyk uczestniczyli w
krótkoterminowym szkoleniu nauczycieli w ramach programu Erasmus+ Mult'culture
- Promote Education for Cultural Heritage (Edu-Kultura), które odbyło się w
partnerskiej szkole w Grecji, w mieście Saloniki.
Międzynarodowy projekt "Edu-Kultura" jest realizowany przez Szkołę
Podstawową w Strawczynie w latach 2018-2020 na zasadach programu Erasmus +, w
sektorze edukacja szkolna, Akcja 2 "Współpraca szkół". Głównym celem
współdziałania szkół z Portugalii, Rumunii, Włoch, Grecji i Polski jest
odkrywania i poznawania europejskiego dziedzictwa kulturowego jako wspólnego
dobra, kształtowanie tożsamości europejskiej a także rozwijanie
przedsiębiorczości.
Podczas wizyty w Szkole Podstawowej nr 37 dwunastu nauczycieli - gości
uczestniczyło w bogatym programie przygotowanym przez greckich kolegów.
Wszystkie elementy szkolenia odbywały się w obecności uczniów, dla których te
dni były również szczególne, a przekazana wiedza i umiejętności na długo
pozostaną w ich pamięci.
Pierwszego dnia, grupa Erasmusa została zaproszona na spotkanie z
władzami miasta. Goście zwiedzili szkołę, obejrzeli program artystyczny
prezentujący typowe greckie tańce, zostali przedstawieni uczniom, nauczycielom,
rodzicom oraz innym pracownikom szkoły. Dzieci z dużym zainteresowaniem i
entuzjazmem przyjęły międzynarodowych gości, grzecznie słuchały i chętnie
pracowały podczas zajęć edukacyjnych.
Liczne zabytki miasta Saloniki, jak np. Rotunda, kościół Agia Sofia
czy Biała Wieża zostały wpisane na listę Dziedzictwa Światowego UNESCO, dlatego
zwiedzanie tych miejsc z przewodnikiem było również ważnym punktem programu.
Drugiego dnia goście wzięli udział w prezentacji o kulturze i sztuce
Grecji, którą przedstawiła grupa dzieci. Obejrzeli także przedstawienia
„Powstanie Europy” oraz „Parasole” przygotowane we współpracy z aktorką
Christiną Gyftaki. Tego dnia nauczyciele spotkali także panią archeolog, która
zabrała ich na teren budowy stacji metra, gdzie odkryto zabudowania z okresu
bizantyjskiego.
W trzecim dniu zagraniczni nauczyciele i uczniowie uczyli się
wykonywać mozaiki ceramiczne. Następnie przedstawiciele każdej ze szkół
przeprowadzili lekcje, nawiązujące do dziedzictwa kulturowego. Polacy w klasie
drugiej krótko przedstawili swój kraj, a następnie przeprowadzili zajęcia oparte
na bajce animowanej „Reksio”. Wspólne lekcje podobały się zarówno uczniom, jak i
nauczycielom.
Ostatniego dnia pobytu cała szkolna społeczność obejrzała tradycyjny
grecki Teatr Cieni. Następnie zgromadzono się na dziedzińcu szkolnym i
nauczyciel WF wraz z uczniami nauczyli gości tańczyć zorbę. Rodzice przygotowali
tradycyjne greckie potrawy, a nauczyciele ze szkół partnerskich przyrządzili sos
tzatziki.
Na zakończenie wizyty roboczej nauczyciele dokonali ewaluacji
zrealizowanych działań, ustalili dalsze, omówili budżet, upowszechnianie i
ewaluację projektu.
Kolejne spotkanie partnerów odbędzie się w dniach 17-20 lutego 2020
roku we Włoszech.
Eliza Żelazna