PROJEKT "AKTYWNY" NAUCZYCIEL"
Gimnazjum nr 1 w Strawczynie pozyskało fundusze na zagraniczne szkolenia nauczycieli. Projekt „Aktywny nauczyciel” będzie zrealizowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER). W okresie 11.2016-15.05.2018 wybrani nauczyciele ze Strawczyna wezmą udział w szkoleniach językowych w Anglii i Niemczech, metodycznych w Austrii oraz Irlandii, w kursach doszkalających: „Każdy uczeń jest ważny, praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych” i „Zarządzanie oświatą, wymiana doświadczeń między państwami UE”, które odbędą się w Finlandii.
Trzy nauczycielki pojadą również na Łotwę (tzw. job shadowing) do szkoły partnerskiej w Adazu– w celu obserwacji zajęć z dramy i tańca (przedstawienia teatralno–muzyczne). Duże doświadczenie i wypracowane sposoby działania poznaliśmy podczas realizacji projektu LLP, którego efektem był międzynarodowy musical „Comenius In love”. Szkoła w Adazu posiada profesjonalną salę teatralną, wykwalifikowaną kadrę, a zajęcia z dramy są częścią programu nauczania. Dzięki tej wizycie nasi nauczyciele dowiedzą się, jak prowadzić regularne koło teatralne, jak wykorzystywać metodę dramy na zajęciach, jak organizować zajęcia teatralne, jakie techniki stosować podczas warsztatów teatralnych, jak organizować scenografię i nagłośnienie oraz jak skutecznie prowadzić zajęcia taneczne.
ZPO w Strawczynie ma długoletnie doświadczenie w realizacji projektów europejskich, takich jak: Socrates - Comenius, Uczenie się przez całe życie - Comenius, Comenius Regio, eTwinning. Od roku 2004 zrealizowaliśmy cztery projekty Comenius/ LLP oraz dwa projekty Comenius Regio. Od bieżącego roku szkoła realizuje również projekt Erasmus + K2.
Co było powodem wnioskowania do Agencji Narodowej w Warszawie o sfinansowanie projektu „Aktywny nauczyciel? Na to pytanie odpowiada dyrektor placówki Jadwiga Elżbieta Błaszczyk:
„Pozytywne doświadczenia oraz wielka satysfakcja związane z realizacją projektów są dostępne tylko nielicznej grupie nauczycieli, którzy wystarczającym stopniu znają języki obce. Są to oczywiście nauczycielki języka angielskiego i niemieckiego. Wykazują one bardzo duże zaangażowanie, nie są jednak wszechstronne i bardzo często zapraszają do współpracy kolegów i koleżanki innych przedmiotów. Wymaga tego również tematyka projektów. I tu napotykamy trudności związane z ograniczeniami językowymi. Dlatego nauczyciele postanowili wziąć udział w intensywnych kursach językowych za granicą. Pragnąc uczyć jak najlepiej i najefektywniej, poszukujemy ponadto nowych metod i form pracy na zajęciach języka angielskiego i niemieckiego. W celu podniesienia efektywności kształcenia nauczyciele języków obcych wezmą udział w kursach metodycznych w Irlandii i Austrii.
W naszej szkole mamy uczniów, którzy posiadają orzeczenia o specyficznych trudnościach w uczeniu się: dysgrafii, dysleksji, dysortografii, dyskalkulii. Poszukujemy metod właściwych w pracy z takimi dziećmi. Chcemy zobaczyć, jak wygląda ona chociażby w Finlandii, która należy do czołówki edukacyjnej w Europie, chcemy się uczyć od najlepszych, a następnie te dobre praktyki przenieść na grunt naszej szkoły.
Chcąc ułatwić uczniom przyswajanie drugiego języka obcego - niemieckiego,
poszukiwaliśmy sposobu nauczania jego elementów w praktycznym zastosowaniu.
Dobre doświadczenia
z zajęciami interdyscyplinarnymi pokazały nam możliwość wprowadzenia do planu
lekcji zajęć koła matematycznego prowadzonego po niemiecku (metoda CLIL).
Nauczycielka matematyki zgłosiła gotowość podjęcia się tego zadania, weźmie więc
udział w kursie odświeżającym jej znajomość języka niemieckiego.
Projekt „Aktywny nauczyciel” skierowany jest do nauczycieli ZPO w Strawczynie, którzy dzięki podniesieniu swoich kwalifikacji zawodowych będą mogli jeszcze lepiej i skuteczniej uczyć i wychowywać naszych uczniów. Większość szkoleń odbędzie się podczas wakacji, nie kolidując z pracą ZPO w Strawczynie. Po każdym odbytym zagranicznym kursie jego uczestnicy zorganizują szkolenia dla innych nauczycieli, podczas których podzielą się wiedzą i nowo zdobytymi umiejętnościami. Mamy nadzieję, że wywrze to pozytywny wpływ na pracę wszystkich nauczycieli, a poprzez ich działania także na osiągnięcia dzieci i młodzieży naszej szkoły.”
Eliza Żelazna,
Magdalena Ciszek
Uczą się, by uczyć coraz lepiej …
Wakacje, które na dzień dzisiejszy dla większości pozostały już tylko
wspomnieniem kojarzącym się wyłącznie z wypoczynkiem i labą, dla części
nauczycieli Gimnazjum nr 1 w Strawczynie wcale tak beztroskie nie były. Podczas
gdy uczniowie odpoczywali, oni poszerzali swoje umiejętności i kompetencje,
uczestnicząc w zagranicznych szkoleniach w ramach projektu „Aktywny
nauczyciel”. (Jest on w pełni sfinansowany
ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego - Program Operacyjny Wiedza,
Edukacja, Rozwój - POWER).
W dniach
3-14 lipca 2017r. nauczycielka języka niemieckiego Eliza Żelazna odbyła
szkolenie metodyczne dla germanistów w szkole Actilingua w Wiedniu. W okresie
dwóch tygodni nauczyciele języka niemieckiego pochodzący z różnych państw Europy
doskonalili swoje umiejętności językowe i pedagogiczne, poznawali nowinki w
zakresie nauczania języków obcych, za pomocą metod aktywnych przyswajali wiedzę
z zakresu historii, kultury i realioznawstwa Austrii. Wszystko to po to, aby
uczyć lepiej, skuteczniej i ciekawiej. Warto, aby nauczyciel czasami sam usiadł
w ławce szkolnej, co pozwoli mu pełniej zrozumieć swoich uczniów i problemy,
jakie mogą oni spotykać podczas nauki.
W dniach 10-21 lipca 2017
nauczycielka języka angielskiego Elżbieta Dębicka- Szmidt wzięła
udział w kursie metodycznym dla nauczycieli języka angielskiego. Został on
zorganizowany przez firmę English Matters w Trinity College w Dublinie, w
Irlandii. Podczas 10-dniowego szkolenia nauczycielka doskonaliła kompetencje
językowe poprzez ramowy program kultury irlandzkiej, poznała, a także poszerzyła
swą wiedzę na temat nowych podejść w edukacji i aktywnych metod nauczania, w
tym: nauczania kooperatywnego oraz inquiry-based learning (uczenie się przez
odkrywanie i samodzielne poszukiwanie wiedzy). Niezwykle ciekawe okazały się
także warsztaty literackie, podczas których nauczycielka poznała wiele technik
kreatywnego pisania. Udział
w interesujących wykładach i warsztatach oraz uczestnictwo w kulturze, poznanie
historii Irlandii i jej mieszkańców pozwoliły na wzbogacenie warsztatu pracy
anglisty i zgromadzenie wielu atrakcyjnych materiałów dydaktycznych.
W okresie 24-29 lipca 2017 nauczycielka geografii Ewelina Błaszczyk
oraz matematyki - Dorota Gaj uczestniczyły w szkoleniu z zakresu
doskonalenia posługiwania się językiem niemieckim oraz metody CLIL, która polega
na wprowadzaniu elementów obcojęzycznych w nauczaniu przedmiotów ogólnych.
Dzięki temu kursowi w gimnazjum w Strawczynie wprowadzone zostaną elementy CLIL
na zajęciach matematyki oraz geografii. Na lekcjach matematyki uczniowie staną
przed wyzwaniem - będą musieli po niemiecku odczytywać wyniki poszczególnych
działań bądź zadań. Nauczycielka matematyki będzie czuwać zarówno nad
zachowaniem poprawności odczytu wyniku, jak i jego prawidłowością rachunkową. We
współpracy z nauczycielką języka niemieckiego uczniowie będą mieli zorganizowane
również zajęcia interdyscyplinarne z zakresu nauczania matematyki po niemiecku.
Podczas lekcji geografii przekazywane są wiadomości krajoznawcze i
realioznawcze, dlatego zajęcia tego przedmiotu mówiące o krajach z obszaru
niemieckojęzycznego połączone zostaną z językiem niemieckim, do czego
nauczycielka została świetnie przygotowana podczas kursu.
Od 7 do 11 sierpnia 2017 nauczyciel historii Krzysztof Siwek
wraz z nauczycielką j. niemieckiego Elizą Żelazną uczestniczyli w
Helsinkach w szkoleniu pt: „Innowacyjne metody nauczania”. Szkolenie
zorganizowała firma ITC International. Uczestniczyło w nim kilkunastu
nauczycieli różnych przedmiotów z wielu państw europejskich. Przedmiotem
szkolenia było ukierunkowanie nauczycieli na nowe, aktywne metody nauczania,
przy szczególnym uwzględnieniu potrzeb ucznia mającego trudności w nauce.
Nauczyciele przećwiczyli również prowadzenie lekcji metodą kooperatywną,
interdyscyplinarną oraz nauczanie poprzez stwarzanie sytuacji problemowych. W
międzynarodowym gronie przedyskutowali problemy i szanse w oświacie Europy oraz
wymienili doświadczenia zawodowe.
Opisane wyżej szkolenia były doskonałą okazją do dzielenia się wiedzą
i doświadczeniem z innymi nauczycielami z wielu krajów europejskich, pozwoliły
poznać systemy edukacji w różnych państwach, a nawiązane kontakty zawodowe mogą
zaowocować w przyszłości ciekawą współpracą pomiędzy szkołami.
Praca w zespole
wielokulturowym i międzynarodowym, jak i liczne spotkania z lokalną
społecznością, stanowiły szansę na wzajemne poznanie i poszerzenie wiedzy na
temat innych narodów, ich zwyczajów, kultury
i tradycji.
Uczestnicy kursów po powrocie
podzielili się z innymi nauczycielami zdobytymi wiadomościami, umiejętnościami
oraz własnymi spostrzeżeniami i refleksjami podczas spotkań zespołów
przedmiotowych i klasowo-wychowawczych, aby wszyscy nauczyciele ZPO
w Strawczynie mogli je wykorzystywać w codziennej pracy. Uczestnicy wakacyjnych
szkoleń są zgodni: warto i trzeba podejmować formy doskonalenia zawodowego
nauczycieli, a umiejscowienie ich w innych państwach stanowi dodatkowy element
zachęcający do samorozwoju, co przeniesie się na wyższe efekty nauczania w
szkołach.
Eliza
Żelazna,
Elżbieta Dębicka- Szmidt
Jeśli uczyć się, to od najlepszych...
W dniach
10-16.09.2017
r.
dyrektor ZPO w Strawczynie - Jadwiga Elżbieta Błaszczyk oraz
trzy nauczycielki - Joanna Niwińska-Fidor, Agnieszka Stefańczyk i
Wioletta Gołębiowska
uczestniczyły w
kursie „Poszukiwanie
doskonałości w nauczaniu i uczeniu się”
w Hammelinie w Finlandii, w ramach projektu „Aktywny nauczyciel”.
W szkoleniu wzięli udział również dyrektorzy i nauczyciele z kilku innych
europejskich krajów. Jeśli uczyć się, to od najlepszych..., dlatego też wybór
padł na Finlandię - kraj, który ma najbardziej efektywny system edukacji na
świecie. W międzynarodowych testach PISA nastolatkowie z tego państwa zajmują od
lat czołowe miejsca, w niektórych kategoriach wręcz deklasując inne
społeczności. Jednym z punktów programu kursu było poznanie zasad fińskiego
systemu edukacji. Uczestnicy odwiedzili jedno z popularnych w tym kraju
,,leśnych przedszkoli,, uczestniczyli w licznych zajęciach prowadzonych w szkole
w Hammelinie, w czasie zajęć z dyrektorem poznali organizację pracy oraz system
zarządzania szkołą, obserwowali lekcje prowadzone w terenie (lesie, parku
narodowym, nad jeziorem, na terenie wysypiska śmieci), przeprowadzili wiele
rozmów z nauczycielami i innymi pracownikami szkoły. Szkolenie było też świetną
okazją do wymiany wiedzy i doświadczeń w czasie ewaluacji oraz zajęć
warsztatowych z nauczycielami z innych krajów. Uczestniczki kursu wróciły bardzo
zadowolone, z pomysłami na to, jak wdrożyć choć część metod i praktyk, które
zaobserwowały u swoich fińskich kolegów i koleżanek. Nie da się zmienić całego
systemu edukacji, ale jest wiele rzeczy, które nauczyciele zamierzają
zastosować w swojej szkole, aby uczenie się w niej i nauczanie było bardziej
efektywne.
Kolejna zagraniczna wizyta nauczycieli z ZPO w Strawczynie miała
miejsce w dniach 24-30 września w łotewskim miasteczku Adażi niedaleko Rygi.
Wzięły w niej udział dyrektor szkoły, pani Jadwiga Elżbieta Błaszczyk
oraz dwie nauczycielki: anglistka Elżbieta Dębicka Szmidt i
polonistka Magdalena Ciszek. W czasie tego kilkudniowego wyjazdu
obserwowały one zajęcia lekcyjne prowadzone przez łotewskich nauczycieli,
bacznie zwracając uwagę na stosowane tam metody i techniki nauczania. W Adażu
Vidusskola uczy się 1441 uczniów i jest to trzecia pod względem liczby uczniów
placówka na Łotwie. Szczególną uwagę polskich nauczycielek zwróciły prowadzone
tam niezwykle atrakcyjne zajęcia taneczne, muzyczne i teatralne. Ponadto
uczniowie szkoły w Adażi mają możliwość uczestnictwa w pozalekcyjnych zajęciach
artystycznych (muzycznych, plastycznych itp.) w pobliskiej placówce mieszczącej
się w budynku urzędu gminy. Nauczycielki ze Strawczyna spotkały się na Łotwie z
niezwykle życzliwym przyjęciem zarówno ze strony władz i pracowników szkoły, jak
i samego burmistrza. Włodarz Adażi osobiście oprowadził je po całym urzędzie i
mieszczącej się w tym samym budynku szkole artystycznej, z zaangażowaniem
opowiadając o prowadzonych tam zajęciach, organizowanych wystawach i koncertach.
Wyjazd na Łotwę okazał się bardzo atrakcyjną i owocną wizytą, podczas której
można było podpatrzeć wiele inspirujących zajęć i metod pracy z wychowankami.
Wszystkimi dydaktycznymi nowinkami i osobistymi spostrzeżeniami jej uczestniczki
podzieliły się ze swoimi koleżankami i kolegami - nauczycielami, by wszyscy
mogli korzystać z tych dobrych, sprawdzonych praktyk w swojej codziennej pracy z
uczniami, aby podnosić jakość i efektywność nauczania.
W dniach 9-13 października nauczycielka języka niemieckiego, pani
Eliza Żelazna, wzięła udział w kursie języka angielskiego w Londynie (na
poziomie upper intermediate). Lekcje w szkole Docklands Academy były wspaniałą
okazją do doskonalenia kompetencji językowych, a w szczególności poszerzenia
słownictwa i biegłości w mówieniu. Umiejętności te są niezbędne podczas
realizacji różnorodnych międzynarodowych projektów, po które nauczyciele ZPO w
Strawczynie chętnie sięgają. Podczas szkolenia stosowano przede wszystkim
metody aktywne, dzielono się doświadczeniem, porównywano systemy oświatowe w
różnych krajach, wskazując ich najmocniejsze i najsłabsze strony. Ciekawym
przeżyciem było również usiąść w ławce i poczuć się znowu jak uczeń, co pozwala
nauczycielowi lepiej zrozumieć jego podopiecznych - uczniów. W kursie
uczestniczyła także młodzież z Panamy i Włoch. Konwersacje z tymi młodymi
ludźmi były bardzo interesujące i kształcące. Także popołudniowy czas wolny,
będący tak naprawdę przedłużeniem szkolenia, okazał się niezwykle owocny, gdyż
przemieszczając się po mieście, trzeba było stale posługiwać się językiem
angielskim. Z całą pewnością warto uczestniczyć w szkoleniowych wyjazdach
zagranicznych dla nauczycieli, którzy mogą o nie wnioskować w ramach programu
Erasmus+, Edukacja szkolna, Akcja K1.
Magdalena Ciszek,
Agnieszka Stefańczyk,
Eliza Żelazna
Wiedzy i umiejętności nigdy dość!
Od 5 do 9 lutego br. dwie nauczycielki z ZPO w Strawczynie: Agnieszka Stefańczyk i Agata Ksel, wzięły udział w kursie dotyczącym kreatywnej dramy, przewidzianym dla nauczycieli. Stanowił on kolejne działanie w ramach Programu Erasmus + (Mobilność KA1- Mobilność Kadry Edukacji Szkolnej). Kurs odbywał się w Arcola Theatre w Londynie. Prowadzili go profesjonalni aktorzy i moderatorzy, dla których teoria technik dramowych i przekładanie ich na praktykę jest codziennością. Grupa składała się z nauczycieli z Polski, Łotwy, Grecji, Niemiec, Francji i Słowenii. Po wzajemnym poznaniu się, przy pomocy technik dramowych oczywiście, uczestnicy odtwarzali zainicjowane przez moderatorów scenki i dzielili się wrażeniami. Zajęcia praktyczne unaoczniły korzyści płynące ze stosowania polecanych metod w szkole XXI wieku. Był także czas na wymianę doświadczeń, prezentację przygotowanych i uprawianych we własnym kraju technik dramowych, a także odwiedziny w teatrze szekspirowskim The Globe. Udział w kursie przyczyni się do wdrożenia nowych metod nauczania, zmiany podejścia do technik dramowych w pracy z uczniami i przekazania dobrych praktyk gronu pedagogicznemu podczas warsztatów szkoleniowych. Organizatorzy pokazali uczestnikom, że stosowanie dramy na różnych przedmiotach, nawet biologii, historii czy lekcji wychowawczej, przyczyni się do zwiększenia motywacji uczniów do nauki, poznania samego siebie, pozyskania tzw. kompetencji miękkich.
Bardzo aktywne metody pracy, ciekawi, zaangażowani w swoją pracę prowadzący, dobrze czuwający nad dyscypliną pracy i czasu wolnego sprawili, że czas przeznaczony na kurs minął błyskawicznie, ale też bardzo efektywnie.
Agata Ksel, Agnieszka Stefańczyk
W dniach od 3 do 11 lutego 2018 w Belfaście w Północnej Irlandii, odbyło się
pierwsze spotkanie szkół partnerskich związane ze szkoleniem/uczeniem się w
ramach projektu Erasmus + "Integrating STEM with CLIL". Ten trzyletni projekt
realizowany jest przez Szkołę Podstawową w Strawczynie wraz ze szkołami z
Północnej Irlandii, Rumunii, Turcji i Macedonii. Celem projektu jest
zainteresowanie uczniów naukami ścisłymi poprzez stosowanie innowacyjnych form i
metod nauczania przy równoczesnym rozwijaniu kompetencji w zakresie języków
obcych. Podczas spotkania Szkołę Podstawową w Strawczynie reprezentowała pani
dyrektor Elżbieta Błaszczyk i nauczycielki: Agnieszka Szyszka i
Anna Piec. Uczestnicy brali udział w warsztatach metodycznych na temat
systemu edukacji w Wielkiej Brytanii, nauki fonetyki w szkołach podstawowych,
metody CLIL, podstaw kodowania robotów interaktywnych. Mieli możliwość
obserwowania lekcji zarówno w klasach młodszych, jak i starszych w dwóch
szkołach: Hazelwood Integrated school i Garr's Glen Primary scchool, dzielenia
się uwagami i spostrzeżeniami dotyczącymi sposobu organizacji zajęć lekcyjnych,
oceniania uczniów, zajęć pozalekcyjnych, uroczystości szkolnych. Podczas
spotkania dokonano ewaluacji dotychczasowych zadań projektowych i na ich
podstawie sformułowano wnioski do dalszej pracy. Szczegółowo omówiono kolejne
działania, sposoby ich realizacji, formy dokumentowania i ewaluacji, a także
metody popularyzowania projektu. Odbyła się lekcja muzealna w Titanic Muzeum w
Belfaście oraz zrealizowano projektowe zadanie o charakterze badawczym podczas
wycieczki krajoznawczej szlakiem północnego wybrzeża Irlandii Północnej.
Wyjazd ten był czasem owocnej pracy, która dostarczyła
uczestnikom wiele wiedzy, wyposażyła w nowe umiejętności a także zainspirowała
do dalszej pracy z uczniami.
Agnieszka Szyszka
Szkolenia w ramach projektu - obejrzyj skrót